זכויות של קשישים ומינוי אפוטרפוס לגוף, חוות דעת משפטית

בישראל קיימות תכניות תמיכה רבות בקשישים, אולם התכניות לא מרוכזות, אלא ישנם מספר גורמים מממשלתיים ופרטיים שמטפלים בנושא- קופות החולים, מחלקות משרד הבריאות השונות, חברות וסוכנויות שירותי הטיפול הביתי, משרד הרווחה דרך מחלקות הרווחה בעיריות, ביטוחים פרטיים וכד'. למרות, ואולי גם בגלל מספרם הרב של ארגונים העוסקים בנושאי תמיכה השונים בקשישים, לא הוגדרו צרכי הקשיש שאינו חולה לכאורה ולכן לא נמצא שום ארגון שמפעיל כעת תכנית מובנית המתמקדת ברובד זה של האוכלוסייה. שירותים אלה אינם מצליחים לענות על כל צרכיהם של קבוצות היעד או להגיע לחלקן של הקבוצות בגלל חוסר פניית קשישים לעזרה מחמת חוסר ידע על הזכויות, פרסום בלתי נאות ומגבלות בירוקרטיות.

קשיש
מטופל ואחות

ביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מפעיל, בשיתוף עם משרד הרווחה את חוק ביטוח סיעוד. על פי החוק, גמלת סיעוד ניתנת לאנשים שהגיעו לגיל הפרישה – הגרים בבית, ונזקקים לעזרת אדם אחר בפעולות היום יום (להתלבש, להתרחץ, לאכול, להלך בבית וכיו"ב), וכן לזקנים הנזקקים להשגחה בבית למען בטיחותם.
לזכאי לגמלת סיעוד יינתנו שירותי סיעוד לסייע לו בפעולות היום יום, בניהול משק הבית ולהקל על משפחתו את הטיפול בו ואת ההשגחה עליו ולא גמלה בכסף.

טופס תביעה לגמלת סיעוד יוגש בסניף המוסד לביטוח לאומי במקום המגורים או יישלח בדואר. את התביעה יכול להגיש גם אדם אחר המייצג את המבוטח (בן משפחה, האפוטרופוס, העובד הסוציאלי או האחות). בטופס התביעה יש לקבל חוות דעת מן הרופא המטפל, ואל הטופס יש לצרף אישורים על הכנסות. עם החלטת המוסד לביטוח לאומי בתביעה, התובע יקבל הודעה על זכאותו או אי זכאותו. להודעה יצורף מידע המפרט את סל השירותים המצוי באזור מגוריו, לבחירתו.

לפי פרסומי המוסד לביטוח לאומי, אם מלאו לתובע 90 שנה, באפשרותו לבחור בביצוע הערכה תפקודית על ידי רופא מומחה בגריאטריה, במקום על ידי מעריך המוסד. אם בחרת להיבדק על ידי הרופא הגריאטר, על הרופא הגריאטר למלא את נספח ג' המצ"ב, טופס זה יצורף לתביעה, נוסף לתדפיס מידע רפואי מהרופא המטפל. בפועל, לפי החלטת בית המשפט, גם אם התובע אינו בגיל המתאים ונבדק ע"י נציג המוסד, הערכה של גריאטר מומחה תגבר כחוות דעת מקצועית יותר.

בחלק "קישורים שימושיים" תמצאו מספר קישורים רלוונטיים לאתר אינטרנט של ביטוח לאומי לגיל הזהב.

אישור להעסקת עובד זר

על מנת לאזן בין צרכיהם של חולים ונכים קשים, לבין מדיניות הממשלה בדבר הצורך בהקטנת מספר העובדים הזרים המועסקים בישראל, נקבע כי היתרים להעסקת עובדים זרים בענף הסיעוד יוענקו רק במקרים חמורים בהם מטופל זקוק לטיפול וסיוע במהלך רוב שעות היממה בביצוע רוב פעולותיו היומיומיות, וזאת בהתאם לקריטריונים בקובץ המצורף.

התאמת תנאי דיור/אשפוז במוסד סיעודי

הבדיקה בוחנת האם סביבת המגורים של הקשיש מתאימה למילוי כל צרכיו מבחינת נגישות, נוחות, תאורה, תמיכה ויציבה. במידת הצורך תינתן הכוונה להעברת הקשיש למוסד מגורים חלופי מתאים. בטרם בדיקת זכאות להשתתפות משרד הבריאות בהוצאות הכרוכות בשינויים הדרושים, או לחילופין, זכאותו להשתתפות בהוצאות אשפוז כרוני במוסד סיעודי, יש להגיש רשימה ערוכה של מסמכים, ובינהם הערכת רופא עם המלצות מתאימות. את הקישור לאתר משרד הבריאות בנושאי נוהל הגשת המסמכים ורשימתם בכל מקרה ניתן למצוא בחלק "קישורים שימושיים".